De eerste Twinkle100 werd in 2008 gepresenteerd met een heuse persconferentie. Voor het eerst in de Nederlandse geschiedenis kwam er een grootschalig onderzoek uit naar de grootste online retailers.
Inmiddels zijn we alweer 10 jaar verder en is online shoppen exponentieel gegroeid.
De Twinkle100 is een begrip geworden. We hebben afgelopen september de 11e editie uitgebracht.

Wat is er allemaal veranderd in 10 jaar tijd?
Hieronder de grootste verschillen tussen de eerste en huidige editie van de Twinkle100:

  • De totale online omzet is in 10 jaar tijd meer dan verdubbeld.
  • De totale omzet in de Twinkle100 2008 bedroeg 4 miljard. De totale omzet van de 100 grootste online retailers bedraagt in de Twinkle100 2018 bijna 9 miljard (€ 8.940.649.000,-)
  • De online reisindustrie heeft een verdere vlucht genomen. We hebben nu een aparte travel top-25 uitgebracht (naast de 250 grootste online retailers). De hoogst genoteerde online reisverkopers zouden nu niet meer in de top-3 van de retail-lijst voorkomen.
  • De huidige top-10 is op 3 Twinkle100-spelers na compleet anders dan de top 10 in 2008.
  • In 2008 was de Twinkle100 ook nog echt de Twinkle100. Waar we in 2008 nog de 100 grootste online verkopers van Nederland rangschikten, stellen we nu een overzicht op van de 250 grootste online retailers en een aparte lijst met de 25 grootste online travelpartijen.
  • 10 jaar geleden was er nog niet of nauwelijks sprake van mobile commerce. Inmiddels is mobile commerce niet meer weg te denken en wordt het mobiele omzetaandeel meegenomen in het Twinkle100 profiel.

Dat de huidige Twinkle100 een stuk zwaarder is dan de Twinkle100 van 2008 zal geen verrassing zijn. Maar hoeveel zwaarder is de huidige editie in vergelijking met de editie van 10 jaar geleden?

Wil jij kans maken op een gratis exemplaar van de Twinkle100? Raad dan op onze twitterpagina hoeveel gram zwaarder de huidige editie van de Twinkle100 is in vergelijking met de 1e editie!

Woensdag 31 oktober maken we de winnaar bekend.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.