Omzet grootste webshops daalt voor het eerst in 16 jaar Twinkle100

Utrecht, 12 oktober 2023

De gezamenlijke omzet van de grootste webshops in Nederland is in 2022 met 2% gedaald. Dat blijkt uit de nieuwe Twinkle100, die vandaag werd gepresenteerd tijdens e-commerce evenement Shopping Today. Niet eerder in de geschiedenis van de Twinkle100 (16 edities) kwam het voor dat de gezamenlijke online omzet daalde.

De redactie van e-commerce vakblad Twinkle rangschikt jaarlijks de grootste online verkopers in Nederland, in samenwerking met het Centre voor Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam. De top-10 grootste webwinkels in ons land is als volgt:

In de nieuwste editie van de ranglijst is de online omzet gemeten over 2022. De 300 grootste online verkopers in Nederland zagen hun gezamenlijke omzet ten opzichte van een jaar eerder slinken met gemiddeld 2%, tot 26.060.000.000 euro. In de vorige editie steeg de gemiddelde omzet nog met 27,5% ten opzichte van het jaar daarvoor.*

‘Het is voor het eerst dat we een daling zien in de gezamenlijke omzet, sinds de Twinkle100 in 2008 voor het eerst verscheen’, meldt Twinkle hoofdredacteur Daniël Verheij. Al is het volgens hem ook belangrijk om te melden dat de omvang van de Twinkle100 in zestien edities ook is gegroeid: in 2008 ging het om een lijst van 100 bedrijven, vanaf 2015 waren dat er 200 en sinds vorig jaar zijn het er 300. ‘Toch zie je hierin duidelijk terug hoe online retail zich in ons land heeft ontwikkeld. E-commerce is in de afgelopen jaren gigantisch gegroeid, met name tijdens en vlak na de coronapandemie kon het niet op en ging de online omzet door het dak. Eerder gepubliceerde cijfers van onder andere het CBS leken er al op te wijzen dat er een voorlopig plafond voor de online groei is bereikt, en dat zien we nu ook terug in dit onderzoek.’

Verzend- en retouropties

Het (al dan niet) gratis verzenden en retourneren is momenteel een hot topic onder webshops. Sinds Wehkamp begin dit jaar als eerste van de grote webwinkels in ons land retourkosten introduceerde, is de verwachting dat meer partijen zouden volgen. Daarom meldt de Twinkle100 dit jaar bij de grootste webshops (de top-100) hoe de verzending en retouren zijn geregeld. Bij 9% van de top-100 webshops is de verzending te allen tijde gratis, bij 60% is dat gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag. 27% van de webwinkels rekent altijd verzendkosten. Retourneren van bestellingen is vaker aan kosten verbonden; zo zien we dat 29% van de webwinkels altijd retourkosten rekent. 13% biedt de mogelijkheid om gratis te retourneren in een fysieke winkel. Slechts 55% van de webshops vergoedt standaard de retourkosten.

 

NB: Bij gratis verzenden is ook ‘gratis vanaf een bepaald aankoopbedrag’ meegerekend.

 

Opvallend is dat hierin verschillen zijn te zien per sector. Zo is het bij webshops in de persoonlijke verzorging (o.a. drogisterijen, health & beauty) heel gebruikelijk om de verzending gratis aan te bieden en ook retourneren is in 81% van de gevallen gratis. Bij webshops in fashion & sport zijn verzendkosten ook een belangrijk issue; daar rekent 81% geen verzendkosten (vanaf een bepaald aankoopbedrag) en is het bij 73% van de webshops mogelijk om gratis te retourneren.

* NB: Een aantal bedrijven delen geen omzetcijfers, of maken geen cijfers bekend specifiek over de online omzet of de Nederlandse markt. In die gevallen staat in de Twinkle100 de omzet genoteerd als schatting; een educated guess op basis van de beschikbare datapunten, waaronder uitspraken in de media of in presentaties, traffic cijfers en data van andere partijen in de markt.

 


Voor nadere informatie over de Twinkle100 kun je contact opnemen met Daniël Verheij – hoofdredacteur Twinkle100.

 

 

 

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.