De tiende Twinkle100: bol.com neemt afstand

Woerden, 21 september 2017

Bol.com is aanvoerder van de Twinkle100, de jaarlijkse publicatie met de grootste online verkopers in Nederland. Met een omzet van 950 miljoen euro heeft de webwinkel een ruime voorsprong op Coolblue, de nieuwe nummer 2 onder de retailers. KLM is de grootste online reisverkoper van Nederland.

 

Voor de tiende keer heeft de redactie van Twinkle de grootste online retailers en de grootste online reisverkopers in ons land in kaart gebracht, daarbij geholpen door de Hogeschool van Amsterdam. De jubileumeditie van de Twinkle100 is zojuist gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.

 

Retailers

Lijstaanvoerder bol.com zag zijn Nederlandse consumentenomzet (inclusief marktplaats) in 2016 met ruim tweehonderd miljoen euro stijgen, om uit te komen op 950 miljoen euro. Het gat met de nummer 2 is groter geworden, maar Coolblue groeide het afgelopen jaar wel harder. Het Rotterdamse bedrijf was in de vorige Twinkle100 nog de nummer 4. Andere stijgers in de top-10 zijn Albert Heijn Online en H&M.

Hieronder vind je de 10 grootste online retailers in Nederland, met daarachter de omzet in miljoenen euro:

1. bol.com 950
2. Coolblue 615
3. wehkamp 540
4. Zalando 530
5. Albert Heijn Online 400
6. Amazon 250
7. H&M 205
8. Van Dijk Educatie 197
9. Media Markt 190
10. Nextail (Blokker Holding) 173

In de rangschikking van retailers staan bedrijven die tastbare producten verkopen, primair aan consumenten. Achter de eerste honderd retailers biedt de Twinkle100 een lijst met honderd runners-up, de ‘Tweede100’.

 

Reisverkopers

Hieronder vind je de top-5 van de Travel30, de lijst met de grootste online reisverkopers in Nederland:

1. KLM 580
2. TUI Nederland 565
3. Travix 455
4. Sundio Group 375
5. Corendon 356

‘Behalve de bovenkant is ook de onderkant van de Twinkle100 interessant’, zegt hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. ‘We telden dit jaar tweehonderd online retailers met meer dan 5 miljoen euro Nederlandse webomzet. Vorig jaar lag de ondergrens voor opname nog op 3,1 miljoen euro. Het is dus een hele opgave om de publicatie binnen te dringen, iets wat onder andere AO.nl, Bloomon, Made.com en Picnic is gelukt.’

 

Voor deze Twinkle100 heeft de redactie samengewerkt met Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights (CMI) van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. Alle websites zijn verder aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.

 

MeasureWorks, SimilarWeb en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk performance, traffic en social media. Ook is in de Twinkle100 een schat aan informatie over toeleveranciers te vinden.

 

— EINDE BERICHT —

Voor nadere informatie kun je contact opnemen met:

Arjan van Oosterhout – hoofdredacteur Twinkle
T. 0348-485081 / 06-38043485
E. arjan@twinkle100.nl

Over de Twinkle100
De Twinkle100 biedt hét overzicht over de grootste online verkopers in Nederland. Wie zijn het, waar komen ze vandaan, met wie werken ze? Hoe snel laden hun websites, hoeveel Twitter-volgers hebben ze, hoeveel organisch verkeer? Wie zijn er verantwoordelijk voor e-commerce? De Twinkle100 biedt antwoorden op dat soort vragen, en veel meer data: van vergelijkingssites tot e-commerce platforms, van keurmerken tot Instagram-accounts, van buitenlandse omzetaandelen tot betaalmethoden en van verzendkosten tot third party tags.
twinkle100.nl

Over BBP Media
BBP Media is een onafhankelijk b2b mediabedrijf, dat al meer dan tien jaar is gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richt BBP Media zich op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en de customer service branche. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Voor vergaring en ontsluiting van de vakinformatie werkt BBP Media nauw samen met branchepartijen, zoals verenigingen en associaties. Tot het portfolio van BBP Media behoren onder meer MarketingTribune, Twinkle, CustomerFirst en Marketingfacts.
bbpmedia.nl

De Twinkle100 is te bestellen op twinkle100.nl.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.