Honderden enquêteformulieren voor de Twinkle100 zijn vanmiddag op de virtuele mat gevallen bij online retailers en reisbedrijven. De elfde editie wordt uitgebreider dan ooit, met 275 genoteerde ondernemingen.

In de Twinkle100 wordt de top van de Nederlandse e-commerce gebundeld. Voor de totstandkoming werkt de redactie voor de derde keer samen met het Centre for Market Inisghts (CMI). Dat is het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Online jaaromzet in Nederland
Maatgevend voor de positie in de Twinkle100 is de online jaaromzet die bedrijven danken aan klanten in Nederland. Vorig jaar werd de lijst met retailers (productverkopers) aangevoerd door bol.com, die met reisaanbieders door KLM.

Sans-online stond van alle genoteerde partijen met de laagste omzet in de laatste publicatie; de kledingverkoper was hekkensluiter met een online omzet van 5.060.000 euro.

In de komende editie, die in september verschijnt, worden geen 200 maar 250 online retailers gerangschikt. Zo ontstaat een nog beter beeld van waar de Nederlandse online productbestedingen terecht komen. Daarnaast worden 25 online reisaanbieders in kaart gebracht.

De grootste e-commerce bedrijven
In de vanmiddag verstuurde enquête vragen we bedrijven ook (onder meer) naar hun groeiverwachtingen en leveranciers. Een contentanalyse door studenten van de HvA biedt inzicht in keurmerken, betaalmethoden en bezorgkosten, input van derde partijen biedt nog meer informatie over de grootste e-commerce bedrijven.

Ken je of ben je?
Hoort je bedrijf ook thuis in de Twinkle100? Of ken je een partij die de redactie misschien over het hoofd ziet? Laat dat dan weten aan hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. Dan sturen we alsnog een enquêteformulier toe.

Heb je wel een enquête ontvangen? Succes bij het invullen!

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.