Honderden enquêteformulieren voor de Twinkle100 zijn vanmiddag op de virtuele mat gevallen bij online retailers en reisbedrijven. De elfde editie wordt uitgebreider dan ooit, met 275 genoteerde ondernemingen.

In de Twinkle100 wordt de top van de Nederlandse e-commerce gebundeld. Voor de totstandkoming werkt de redactie voor de derde keer samen met het Centre for Market Inisghts (CMI). Dat is het onderzoeksbureau van de opleiding Commerciële Economie en het lectoraat Online Ondernemen, onderdeel van de Hogeschool van Amsterdam (HvA).

Online jaaromzet in Nederland
Maatgevend voor de positie in de Twinkle100 is de online jaaromzet die bedrijven danken aan klanten in Nederland. Vorig jaar werd de lijst met retailers (productverkopers) aangevoerd door bol.com, die met reisaanbieders door KLM.

Sans-online stond van alle genoteerde partijen met de laagste omzet in de laatste publicatie; de kledingverkoper was hekkensluiter met een online omzet van 5.060.000 euro.

In de komende editie, die in september verschijnt, worden geen 200 maar 250 online retailers gerangschikt. Zo ontstaat een nog beter beeld van waar de Nederlandse online productbestedingen terecht komen. Daarnaast worden 25 online reisaanbieders in kaart gebracht.

De grootste e-commerce bedrijven
In de vanmiddag verstuurde enquête vragen we bedrijven ook (onder meer) naar hun groeiverwachtingen en leveranciers. Een contentanalyse door studenten van de HvA biedt inzicht in keurmerken, betaalmethoden en bezorgkosten, input van derde partijen biedt nog meer informatie over de grootste e-commerce bedrijven.

Ken je of ben je?
Hoort je bedrijf ook thuis in de Twinkle100? Of ken je een partij die de redactie misschien over het hoofd ziet? Laat dat dan weten aan hoofdredacteur Arjan van Oosterhout. Dan sturen we alsnog een enquêteformulier toe.

Heb je wel een enquête ontvangen? Succes bij het invullen!