Bol.com, Coolblue en Zalando bovenaan de Twinkle100

Bol.com is met afstand de grootste webwinkel in ons land, leert de nieuwe Twinkle100. Met 1.220.000.000 euro aan Nederlandse omzet vorig jaar, blijft het bedrijf Coolblue en Zalando voor. TUI Nederland is de grootste online reisverkoper.

Jaarlijks rangschikt e-commerce vaktitel Twinkle de online topverkopers in Nederland naar omzet. De elfde editie van de Twinkle100 is vanochtend gepresenteerd in DeFabrique in Utrecht, waar Shopping Today plaatsvindt.

In de publicatie staan de 250 grootste online retailers en de 25 grootste online reisverkopers in ons land. Daarmee is de Twinkle100 uitgebreider dan ooit. Samen boekten deze 275 bedrijven ruim 15,8 miljard euro internetomzet vorig jaar, een kleine duizend euro per hoofd van de Nederlandse bevolking dus.

Online retailers
Voor het eerst staat een bedrijf met meer dan een miljard euro omzet genoteerd in de Twinkle100: lijstaanvoerder bol.com. In de top-10 van online retailers heeft Zalando de derde plaats overgenomen van wehkamp. The Learning Network (voorheen Van Dijk Educatie) streeft Amazon voorbij. De Bijenkorf maakt zijn entree in de top-10, waar Blokker Holding uit is gezakt.

De top-10 van online retailers in Nederland:

1. bol.com 1.220.000.000
2. Coolblue    884.000.000
3. Zalando    670.000.000
4. wehkamp    570.000.000
5. Albert Heijn Online    480.000.000
6. The Learning Network    288.000.000
7. Amazon    230.000.000
8. H&M    220.000.000
9. MediaMarkt    210.000.000
10. de Bijenkorf    180.000.000

Uit het onderzoek blijkt dat er 250 online productverkopers zijn met ten minste 5 miljoen euro aan webomzet in Nederland. ‘Interessant is dat veel online retailers ook één of meerdere winkels hebben’, zegt Arjan van Oosterhout, hoofdredacteur van Twinkle. ‘De fysieke winkelstraat heeft zijn weg naar internet gevonden, maar we zien het ook andersom. Het aantal buitenlandse webwinkels dat zich op Nederland richt neemt toe, maar het leeuwendeel van de online markt is in handen van hier gewortelde spelers, heel anders dan bijvoorbeeld in België. In ons andere buurland Duitsland is Amazon de onbetwiste marktleider, hier moet het bedrijf zes andere spelers voor zich dulden.’

Reisverkopers
Op een aparte lijst brengt Twinkle ook de 25 grootste online reisverkopers in beeld. Deze wordt voor het eerst aangevoerd door TUI Nederland, met 630 miljoen euro internetomzet in Nederland vorig jaar. KLM volgt met 610 miljoen euro aan binnenlandse verkopen op Klm.com, Travix (o.a. CheapTickets.nl en Vliegwinkel.nl) bezet plek 3 met 510 miljoen euro.

Hogeschool van Amsterdam
Voor deze Twinkle100 heeft de redactie samengewerkt met de Hogeschool van Amsterdam: het Centre for Market Insights van de hogeschool heeft het onafhankelijke onderzoek gecoördineerd. De grootste webdomeinen zijn door studenten aan een contentanalyse onderworpen, waarmee betaalmethoden, bezorgtarieven en keurmerken werden geïnventariseerd.

SimilarWeb, MeasureWorks en Scooperz verrijkten de Twinkle100 met data over respectievelijk traffic, performance en social media. In de Twinkle100 is ook nog veel andere informatie over genoteerde bedrijven en leveranciers te vinden.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.