Behalve op Facebook en Twitter zijn de meeste grote online verkopers inmiddels ook actief op YouTube en Instagram. Zeven op de tien retailers uit de Twinkle100 zijn er te vinden, geldt voor beide social media. Vier op de tien partijen maken gebruik van Pinterest.
Dat blijkt uit onderzoek dat Scooperz heeft verricht voor de Twinkle100. Het bureau uit Breda inventariseerde van welke social media de grootste honderd online retailers en de dertig grootste online reisverkopers in Nederland gebruik maken.
Online retailers
Accounts op Facebook en Twitter kunnen rustig de norm worden genoemd – slechts enkele van ’s lands grootste online retailers hebben geen account. Uit de telling blijkt dat YouTube en Instagram onder de top 100 van online retailers ook gemeengoed zijn geworden, met ieder een adoptie van rond de 70 procent.
Online reisverkopers
Ook een ruime meerderheid van de online reisverkopers, die allemaal Facebooken en Twitteren, zet YouTube in. Hetzelfde geldt voor Instagram en, anders dan bij de retailers, voor Pinterest; Scooperz telde deze zomer 22 accounts binnen de Travel30.
Twinkle100
De nieuwe Twinkle100 biedt gedetailleerde informatie over de inzet van de vijf genoemde social media door honderddertig bedrijven en een overzicht van de grootste en meest opvallende accounts.
NB: in het oktobernummer van Twinkle verscheen een ander artikel van Scooperz over sociale succesfactoren. Dat kunt u ook hier lezen: De drie c’s van social media.