Preview: 10 bevindingen uit de tiende Twinkle100

De jubileumeditie van de Twinkle100 verschijnt op 21 september aanstaande, als ook Shopping Today plaatsvindt. In de aanloop naar de presentatie deelt de redactie vast een aantal cijfers en feiten.

Samen met het Centre for Market Insights (CMI) van de Hogeschool van Amsterdam heeft de redactie dit voorjaar circa vijfhonderd bedrijven in binnen- en buitenland gevraagd mee te werken aan het onderzoek. Bijna de helft van die e-commerce organisaties heeft een plek gekregen in de Twinkle100, de Tweede100 van online retailers of de Travel30. MeasureWorks, Scooperz en SimilarWeb namen respectievelijk de performance, social media en traffic van de genoteerde bedrijven onder de loep.

Hieronder vind je 10 bevindingen op een rij:

  • Drie online retailers uit de top-10 van vorig jaar staan in de nieuwe editie hoger genoteerd.
  • De overboeking (vooruitbetaling) is op zijn retour, blijkt uit een analyse van HvA-studenten. Ze wordt nog aangeboden door 29 procent van de bedrijven in de Twinkle100, 11 procentpunten minder dan in de editie van vorig jaar.
  • De best bezochte online retailer tekent in zijn eentje voor 17 procent van al het desktop-verkeer naar de grootste honderd retailers, blijkt uit een analyse van SimilarWeb.
  • Van de bedrijven in de publicatie beschikt 43 procent over een mobiele applicatie, versus 36 procent vorig jaar.
  • 48 van de 200 retailers in de Twinkle100 bieden standaard gratis verzending aan.
  • Van de bedrijven in de Travel30 hebben er 24 een Pinterest-account, inventariseerde Scooperz onder meer.
  • Noord-Holland is hofleverancier van de Twinkle100. De Nederlandse e-commerce activiteiten van bijna een derde van de 230 bedrijven op de lijst worden in die provincie aangestuurd. Drenthe, Friesland en Limburg delen de laatste plaats in de ranking op regio.
  • Avondbezorging wordt aangeboden door niet meer dan 1 bedrijf in de Tweede100, de lijst met runners-up in retail.
  • MeasureWorks inventariseerde voor het eerst hoeveel procent van alle netwerk requests naar een zogenoemd 3rd party domein gaan. Van alle gemeten websites scoorden alleen Coolblue en H&M de 0 procent.
  • De ondergrens voor opname in de publicatie is gestegen naar 5.060.000 euro: de omzet van de hekkensluiter in de Tweede100.

Veel en veel meer gedetailleerde informatie, ook over de toeleveranciers van ’s lands grootste online verkopers, vindt u in de nieuwe Twinkle100.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.