Top-4 Twinkle100 besteedt meeste aan traditionele media

Uit onderzoek van de Merken Top-40 blijkt dat de vier aanvoerders van de Twinkle100 het meeste reclame maken via traditionele media. Ook krijgen ze relatief hoge waarderingen in social media, hoewel hun bereik daarin niet boven dat van andere branches uitspringt.

Onderzoeksbureau DVJ Insight analyseerde in opdracht van de Merken Top-40 de waardering, bestedingen en social buzz voor de e-tail. Daaruit blijkt dat Coolblue en bol.com slechts een derde van hun advertentiebudget aan online reclame besteden. Bij Zalando en wehkamp is dat nog een stuk minder; respectievelijk vijf tot tien procent. Coolblue zet voornamelijk in op televisie, terwijl bol.com op televisie, radio en in tijdschriften adverteert.

Social media-score
In het kader social, dat onder meer de zichtbaarheid van een merk in social media en het aantal views van meldingen daarin omvat, scoren de e-tailers hoog op waardering. De waarderingsscore ligt voor de e-commerce (28 procent) hoger dan het gemiddelde in andere branches (21 procent). Bol.com trekt het branchegemiddelde flink omhoog door een positieve waarderingsscore van ‘ruim 50 procent’ en laat Coolblue (21 procent) en Zalando (20 procent) daarmee behoorlijk achter zich. Wehkamp scoorde 17 procent.

Bereik
De hoge waarderingsscore houdt echter niet in dat de Twinkle100-top-4 meer bereik haalt in social media dan andere branches doen. Het gemiddelde bereik daarin telt 10 tot 15 miljoen gebruikers; bol.com (15) en Coolblue (11) springen daar niet bovenuit. Zalando en wehkamp blijven achter met bereik van respectievelijk 2 en 1 miljoen.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.