Spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is de grootste online verkoper in ons land? Op 20 september wordt de nieuwe Twinkle100 (dummy-cover) uitgereikt, met meer bedrijven dan ooit. Twinkle deelt vast een aantal bevindingen.

  1. 15.833.957.614 euro omzet
    Opgeteld komt de omzet van de 275 bedrijven (250 retailers, 25 reisverkopers) in de nieuwe Twinkle100 uit op bijna 16 miljard euro. Dat is bijna duizend euro per Nederlander.
  2. Amsterdam ook de ‘e-commerce hoofdstad van Nederland’
    Een zeer ruime meerderheid van de bedrijven in de Twinkle100 wordt aangestuurd vanuit ons eigen land. Amsterdam huisvest de meeste e-commerce organisaties, 39 stuks. Daarmee blijft de stad Eindhoven en Utrecht, met respectievelijk 9 en 8 bedrijven uit deze publicatie, ruim voor.
  3. 18 online retailers met meer dan 100 miljoen euro omzet
    Het online only herrezen V&D noemde het deze week nog als jaaromzetdoelstelling: binnen 5 jaar naar de 100 miljoen euro. Klonk overigens bekend. In de nieuwe Twinkle100 staan 18 retailers met minimaal zoveel Nederlandse webomzet in 2017.
  4. Ondergrens: 5 miljoen euro
    In de Twinkle100 staan geen bedrijven met minder dan 5 miljoen euro. Ook de laagst genoteerde bedrijven op de lijst met 250 retailers boekten minimaal dat online omzetbedrag in Nederland vorig jaar. De hekkensluiter van de top-25 van reisverkopers staat met 33,5 miljoen euro omzet genoteerd.
  5. Direct verkeer wint aan belang
    Direct verkeer is de belangrijkste verkeersbron voor de grootste 100 online retailers (44 procent van alle bezoeken) en de grootste 25 online reisverkopers (37 procent van de bezoeken) in Nederland, vóór organische zoekresultaten en vervolgens betaalde zoekresultaten. Het aandeel direct traffic is behoorlijk gegroeid ten opzichte van de vorige Twinkle100, toen partner SimilarWeb ook onderzoek deed; het was destijds ook de belangrijkste verkeersbron, maar toen met aandelen van respectievelijk 36 en 32 procent.
  6. 2 seconden sneller op mobiel
    Uit onderzoek van MeasureWorks blijkt dat de hoofddomeinen van de 100 grootste online retailers er gemiddeld 5,78 seconden over doen om te laden op desktops. Dat is precies twee seconden langer dan de gemiddeld gemeten laadtijd van die sites op smartphones: 3,78 seconden. MeasureWorks onderzocht onder andere ook de omvang van websites en het third party laadaandeel op de pagina’s van ’s lands grootste online verkopers.
  7. Afhalen moet kunnen
    Het leeuwendeel van de 100 grootste online retailers in Nederland biedt de mogelijkheid om online orders af te komen halen. Slechts 15 bedrijven bieden die optie niet, leert een analyse van studenten aan de Hogeschool van Amsterdam. Bij 38 bedrijven is het mogelijk om orders op te pikken bij zowel eigen afhaalpunten als een extern netwerk.

Shopping Today

Het grootste e-commerce-kennisevent van Nederland en brengt meer dan 1.400 professionals uit de sector samen. Of je nu een retailer, brand, techbedrijf, consultant of solution provider bent, bij Shopping Today vind je alle belangrijke spelers en kun je je kennis vergroten en je netwerk uitbreiden.


CrossBorder Event

Wil jij groeien over de grens? Kom dan naar het CrossBorder Event en laat je inspireren door experts op het gebied van crossborder e-commerce marketing en leiderschap. Cross Border e-commerce is van levensbelang als je je afzetmarkt wilt blijven vergroten. Internationale expansie is veelkoppig en dat zorgt binnen organisaties voor complexiteit én uitdaging.


Retail Media Day

Retailmedia is voor merken elk moment in de 'klantfunnel' relevant, van awareness tot loyaliteit. Mits goed uitgevoerd kan het een gamechanger zijn in de totale mediamix, die merken ondersteunt om sneller en effectiever hun verkoopdoelstellingen te behalen op de winkelvloer en via online kanalen.


Kijk voor een actueel overzicht van onze events op de website van uitgever BBP Media.